donderdag 16 mei 2013

Hit Car

Kijk naar een foto van Jan van Mersbergen, meen een autobaan te herkennen, een mini-autobaan, een speelgoedversie ervan, zeg maar. Met aan weerszijden hoge randen zodat de autootjes er met grote snelheid doorheen kunnen schieten, en denk: 'Hit Car!' en 'Faller'. Twee woorden waarvan ik niet zeker weet of ze in dit verband bij elkaar horen maar door een vage indruk van een racebaan voor autootjes zie ik opeens mijn eigen speelgoed Hit Car-baan weer voor me, de scherpe bochten, de looping, de autootjes, het ding waarmee je de autootjes wegschoot. Hit Car (van Faller?). Het fotootje van Jan bleek wat nader bekeken niets met speelgoed te maken te hebben. Het was meer een soort jukebox, een mechanische muziekkast. Met om die kast een houten lijst (de baan) die overgaat in een ronding, een halve cirkel, die qua verhoudingen overeenstemming vertoont met wat ik ooit aan parcours aanlegde. Maar goed, iets hoeft niet bijna hetzelfde te zijn om een associatie op te roepen, om het geheugen in werking te zetten, om een onverwachte vondst te doen. Hit Car, ik wist niet dat ik dat nog in mijn hoofd had.

Geen opmerkingen: