donderdag 22 april 2010

Lavendel die overwintert

Het was niet de eerste keer dat een lavendelplantje na een paar maanden balkon grijs en vaal werd. Op, dacht ik dan, en, dat is snel. Ik vroeg me af hoe anderen dat deden met hun jarenlang groen blijvende lavendelplanten die soms wel uitgroeiden tot struiken. Paar weken terug op de Lange Mare een nieuw plantje gekocht (waarvan je rechts een paar blaadjes ziet) en gelijk maar mijn vraag gesteld aan de bloemhandelaar. Hij herkende het verhaal en vertelde me dat mijn lavendel van vorig jaar misschien helemaal niet dood was: kort snoeien, in verse grond zetten en best kans dat hij weer gaat groeien. Kijk aan. Thuisgekomen eerst maar eens gaan knippen in de plant en stond op zeker moment met dorre takjes in mijn handen waar al weer groen aan zat. Ik keek eens goed en zag aan het laatste takje dat ik nog niet had weggeknipt (steekt op de foto een flink stuk boven de rest uit) ook al een paar nieuwe groene blaadjes zitten. Sorry hoor, mompelde ik, ik lette niet goed op, geloof ik. Heb de plant voorzien van nieuwe grond en een grotere pot en hem een voorspoedige toekomst beloofd

Geen opmerkingen: